Jaro distančně

ARCHIV JARNÍCH DISTANČNÍCH ÚLOH Z ROKU 2020 NALEZNETE ZDE

DOPORUČUJEME AKTIVITU č. 1: KDYŽ JSME SKÁKALI GUMU

Milé děti, paní učitelka Bára ze Sluníček zažila při skákání gumy mnoho radosti. Zkuste to podle ní. Požádejte maminku nebo babičku, zda by ve svých šicích potřebách nenašly kousek gumy do tepláků:))), 3- 3,5m by mohly stačit.  Společně s rodiči si gumu zauzlujte a můžete začít. Nejlepší varianta je samozřejmě hra ve třech, kdy dvě děti mají gumu navlečenou na nohách a třetí mezi nimi skáče. Pokud jsou doma jen dvě děti, zastoupí to třetí pevná židle nebo křeslo. Naopak při větším počtu dětí už se samo nabízí uspořádat sportovní olympiádu. Sestavy kroků si děti mohou určovat samy, takže každá hra je vlastně originál, a je možné, že co školní plácek nebo venkovská náves, to jiná kombinace skoků. Výhodou je, že skákat se dá opravdu všude – při špatném počasí doma, při krásném počasí venku. A poznámka zkušených: skákání gumy okouzlí i nás dospělé – můžeme se stát přirozeným účastníkem hry se svými dětmi, aniž by nás to stálo zbytečnou fyzickou námahu. Stačí se vymluvit na bolavá kolena a zhostit se pouze role pozorovatele a držáku!   VZDĚLÁVACÍ CÍL PRO RODIČE: vzpomínka na dětství pomáhá rozvoji dobré mysli. VZDĚLÁVACÍ CÍL PRO DĚTI: skákáním si rozvíjí hrubou motoriku a koordinaci pohybů těla, které začíná dynamicky růst. A prohra v soutěži, ta dítě zocelí a ukáže mu, že není třeba jen vyhrávat, ale mnohem důležitější je se hry zúčastnit a zažít radost.

Skákat gumu lze podle určitých pravidel. Dva účastníci si ca 3m dlouhou svázanou gumu upevní kolem kotníků, třetí ji přeskakuje. Pokud udělá chybu, vymění se.

DOPORUČUJEME AKTIVITU č. 2: APRÍLOVÉ POČASÍ

Paní učitelka Sandra od Medvídků ráda spojuje učení s pohybem. Zde nabízí svůj nejnovější nápad: Připravte si společně s dítětem kartičky s piktogramy počasí. Vyzvěte dítě, aby vám vysvětlilo, co jednotlivé obrázky mohou znamenat a kdy je možné se s takovým počasím setkat. Dítě má mít dostatek prostoru na své vyjádření, jaké počasí zná a jaké mu vyhovuje. Následně shrňte, s jakým počasím se můžeme setkat a jak je možné jednotlivé piktogramy nazývat. Pro hru samotnou umístěte obrázky v dostatečné vzdálenosti od sebe (ideálně venku na větev, strom, lavičku, pokud nám počasí nepřeje, pak v místnosti na skříň, židli apod.). Obrázky můžete připevnit lepicí gumou, kolíčky či provázkem. Domluvte si s dětmi signál (tlesknutí, píšťalka apod.), po němž vždy vyslovíte název obrázku. Jejich úkolem je k němu co nejrychleji doběhnout. Variantou je omezení pohybu, kdy dítě k jednotlivému obrázku běží jako pejsek (po čtyřech), rak (pozpátku), slon (s rukou jako chobot), had (plazí se). VZDĚLÁVACÍ CÍL:  orientace v prostoru, rychlá reakce na podnět, upevňování poznatků o počasí a jeho vlivu na jednání lidí.

Na osmi obrázcích jsou dětské kresby, které znázorňují druhy počasí -slunce, duhu, sníh, déšť, kroupy, vítr, blesk, velké mraky

DOPORUČUJEME AKTIVITU č. 3: FOUKÁME SI OBRÁZKY

Foukání barev je kreativní dechové cvičení. Je pravda, že tohle by byla lepší zábava na ven, ale dá se dělat i uvnitř. Namalujte dítěti na papír obrys obličeje, naneste tekuté vodové (temperové) barvy a ukažte dítěti, jak lze pomocí brčka do barev foukat. Výsledkem bude jedinečné umělecké dílo. VZDĚLÁVACÍM CÍLEM dechového cvičení je prohloubení správného nádechu a výdechu. Dechová cvičení, stejně jako artikulační, by se mělo provádět formou hry. Nádech – při nádechu je potřeba sedět nebo stát v klidu. Nadechnout se nosem tak, aby se nezvedala ramena. Dále cvičíme s dětmi jemnou motoriku a současně provádíme dechové cvičení. Dítě se zdokonaluje v orientaci na ploše, rozvíjí cit pro estetiku a kreativitu.

Dítě má před sebou papír s hrudkami tekutých barev. Do hrudek fouká brčkem, barva se rozbíhá po papíru a tvoří krásné obrázky.

DOPORUČUJEME AKTIVITU č. 4: FORMULE 1? START!!!

A když už jsme v minulé aktivitě foukali, tak to zkusíme ještě jednou. Paní učitelka Bára od Sluníček pravidelně slýchá od své dcery: „Mamí, tatí, pojďte se mnou závodit! Vyrobíme si z papíru pravé závodní auto, které bude vyhrávat na každých závodech formule F1″. K výrobě závodního auta budeme potřebovat měkký papír velikosti A4, nůžky, lepidlo a pastelky. Rodiče podle předlohy nakreslí auto a děti ho vymalují podle své fantazie. Samy nebo s pomocí rodičů auto vystřihnou, složí a slepí. Závody mohou začít! Každý ze závodníků má svou formuli. Formule se připraví na start. Na povel se musí za intenzivního foukání dostat do cíle. Vítězí ta formule, která je první v cíli.

VZDĚLÁVACÍ CÍL: procvičení jemné motoriky (stříhání, lepení, malování), rozvoj fantazie, dechové cvičení (logopedická prevence), dítě se učí adekvátně reagovat na případný neúspěch z prohry (sociální chování), upevnění vztahu rodič a dítě.

DOPORUČUJEME AKTIVITU č. 5: PLAVE NEBO NEPLAVE?

Paní učitelka Renata z Medvídků pomáhá své vnučce objevovat svět. Nedávno se jí Andulka zeptala: „Babičko, a plave šiška?“. A protože všichni víme, že slyšené si zapamatujeme jen z 20%, zato z vlastnoručně vykonaného z 90%, připravila babička Renata pro svou vnučku jednoduchý pokus. Naplnila misku vodou, na procházce spolu s Aničkou nasbíraly přírodniny, ze zásuvky v kuchyni vytáhly, co je napadlo a učení hrou mohlo začít. Zkusíte to s dětmi také?

VZDĚLÁVACÍ CÍL: Rozvoj smyslového vnímání, podpora rozumových operací a hlavně mnoho objevitelského nadšení pro děti i okolí.

DOPORUČUJEME AKTIVITU č. 6:  KDO BYL U KOHO V BŘÍŠKU?

Paní učitelka Iva ze Slůňátek si ráda povídá se svými vnoučátky ráno v posteli. O víkendu si prohlíželi fotky, když byly děti ještě miminka a přišla řeč na to, kdo byl u koho v bříšku a v jakém pořadí. Matoušek se ptá: „Babičko, koho ty jsi měla vlastně v bříšku?“ „No já jsem měla v bříšku tvou maminku a strejdu Honzu. A víš, u koho v bříšku jsi byl ty a Miuška?“ Děti tahle slovní hra moc bavila, protože se dostali až k babičkám, dědečkům, prababičkám atd…

Zkuste si s maminkou, tatínkem nebo jiným členem rodiny povídat i vy o tom, jak to bylo ve vaší rodině.

Přichází jaro, a tak se nabízí totéž u zvířátek, kterým se začnou rodit mláďátka. (Koza-kůzlátka atd …) Můžete si vzít na pomoc i obrázkovou knížku a všechna zvířátka pojmenovat. Až vyrazíte s rodiči do přírody, třeba budete mít štěstí a půjdete okolo nějakého statku nebo ohrady, kde je uvidíte a poznáte naživo. Pozorně se zaposlouchejte, můžete si zavřít i oči a poznávat domácí zvířátka podle sluchu. Maminka vám určitě když tak malinko napoví. Děti, umíte i vy dělat zvuky jako zvířátka? Zkuste to.

VZDĚLÁVACÍ CÍL: Rozvoj mluvních dovedností, časové posloupnosti, kognitivních dovedností, rozvíjení sluchové percepce.

DOPORUČUJEME AKTIVITU č. 7:  JARNÍ PROCHÁZKA

Paní učitelky ze Zajíčků rády chodí s dětmi na procházky do přírody. Proto si pro Vás, děti, připravily kartičku s obrázky, pomocí této karty budeme pozorovat a hledat zdali neuvidíme daný obrázek i v přírodě. Když uvidíme správný obrázek na kartě tak ho odškrtneme. Kartu si mohou děti vytvořit i samy. Obrázky lze obměnit. Můžeme také použít i kartičky z pexesa a podle nich hledat zvířata či rostliny v přírodě.

Na výrobu kartičky budeme potřebovat čistý papír a pastelky.

VZDĚLÁVACÍ CÍL: procvičování představivosti, jemné motoriky, kognitivních dovedností – rozvoj mluvních dovedností

                             

 

DOPORUČUJEME AKTIVITU č. 8:  MALÝ PĚSTITEL aneb co takhle si dát chleba s mungem?

Začíná jaro a symbolem jara jsou první zelené rostlinky. Takové si můžeme i doma vypěstovat ze semen. Vyklíčené semínka můžeme použít jako zdravou svačinku na chleba (řeřicha, fazolky mungo) nebo z nich můžeme vypěstovat rostliny např. hrách, zasadit do hlíny a v létě sklidit jeho lusky. Pro okrasu svátků velikonočních se také sází osení přímo do květináče s hlínou, vyklíčené rostlinky pak můžeme velikonočně nazdobit.

Necháme ve vodě naklíčit semínka, kde pozorujeme první klíčky. Už druhý den se objeví první změny, malé bílé „ocásky“. Můžeme k tomu využít semena řeřichy, fazolky mungo, hrách. Jsou skvělým zdrojem vápníku, hořčíku, železa, kyseliny listové, bílkovin, draslíku a vlákniny.

VZDĚLÁVACÍ CÍL: Pozorování měnící se přírody – klíčení semen a následný růst rostlinek. Rozvoj dovednosti, podpora vytváření hodnot a přebírání zodpovědnosti o péči o klíčící semena/rostlinky (výměna vody, zalévání). Děti jsou seznámeny se zdravou výživou, zkouší nové chutě ve formě zdravé svačiny. Svou kreativitu a smysl pro estetičnost využijí při výzdobě velikonočního osení.

                         

 

DOPORUČUJEME AKTIVITU č. 9:  VELIKONOČNÍ TVOŘENÍ

Velikonoce, svátek jara, příroda se pomalu probouzí a my se těšíme, jak si to doma vyzdobíme. Probouzející přírodu můžeme spatřit na pomalu zelenajících se větvičkách, jejich prvních pupenech a lístcích.

K výzdobě můžeme použít větve ovocných stromů, které se právě v tuto jarní dobu musí ořezávat a tímto nám ještě mohou posloužit k velké radosti z přicházejícího jara.

Větve seřízneme do stejné délky a vložíme do vázy. Tady nám jistě rádi pomohou rodiče. Nachystáme si barevné pentle (mašle), barva a množství záleží jen na vás a vaši fantazii. Nemusíme se učit vázat mašle (kličky) pouze na botě, ale můžeme použít k nácviku naši jarní výzdobu.

Vzdělávací cíl: Orientace ve střídání 4 ročních období + typické znaky daného ročního období. Procvičení jemné motoriky, rozvoj fantazie.

Jak na to?

 

DOPORUČUJEME AKTIVITU č. 10:  ROZKVETLÉ JARNÍ KYTIČKY (QUILLING)

Co že to je to cizí slovo, milé děti? Nic, co byste ze školky neznaly. Pamatujete na namotávání papírových proužků na pastelky, štětce i brčka? Tak to je ono, hra s papírem, při které si hrajeme s barvami, ručkami a vlastní fantazií.

Začíná jaro a začne se nám probouzet příroda. Rozkvétají kytičky a hrají všemi barvami. I my si můžeme hrát s barvami a vyrobit někomu kytičku pro radost.

Poproste maminku nebo tatínka o barevné papíry nebo noviny a o pomoc s přípravou. Dále si připravte  špejli/tužku, brčko a lepidlo.

Pokud na začátek zkusíte naši kytičku, kterou zkusila paní učitelka Dáša se svými dětmi doma, poradíme vám, kolik potřebujete proužků od dané barvy.

Délka proužku je běžně papír A4 na výšku a šířka proužku je ideálně 1,3 – 1,5 cm.

VZDĚLÁVACÍ CÍL:  Rozvoj jemné motoriky, zrakové percepce, prostorového vnímání, vlastní fantazie, trpělivosti a přesnosti při stříhání i lepení. Osvojení nové techniky, radost z vlastnoručně vyrobeného výrobku.

Jak na to?

1.Proužky motáme na špejli nebo pastelku.

                                                 

Okvětní lístky/ žlutá barva– 6 proužků

Listy květiny/ zelená barva– 4 proužky – motáme dva k sobě na začátku slepené

Střed květiny – motáme dle fantazie alespoň dvě barvy a ty střídáme…např: 1x modrá, 2x růžová, opět 3x modrá a 4x růžová.

Nejprve tvoříme střed květiny slepením všech barev k sobě a nalepíme na brčko. 3. Na něj okvětní lístky a nakonec si vytvarujeme ze zelených motanečků tvar listu, který se nám líbí a také nalepíme.

                                               

Snad jste se nám děti nezamotaly a budeme rády, když se svými kytičkami pochlubíte.

DOPORUČUJEME AKTIVITU č. 11:  HRA „NA ZRCADLO“

Dobrý den, budoucí školáčci.
Čas nám utíká jako voda a tak paní učitelky od Medvídků si pro vás připravily hru na procvičení vašich hlaviček, která se vám bude hodit při přípravě čtení i matematiky v ZŠ. S přípravou i samotnou hrou vám jistě pomůžou rodiče.

Co budeme potřebovat?

  • 4 papíry A4
  • 3 pastelky
  • Pravítko
  • pexeso (nebo barevná víčka či knoflíky)

Papíry si rozdělíme na určená pole dle obrázků. Z papíru si vyrobíme 2 barevné šipky a 2 stejně barevné čtverečky nebo kroužky.
Začínáme:
Rodič (starší sourozenec) sedí se stejným listem naproti dítěti. Dítěti barevně označíme levou stranu, nahoře, dole, šipkami levá, pravá…
Rodič diktuje, kam dítě pokládá kartičky z pexesa, to zrcadlově dělá i rodič.
Po skončení otočením papíru nastává kontrola.

obr. č. 3 horizontální čára pojmy: první, poslední, uprostřed, hned za, hned před…(např. rodič řekne „polož kartičku s opičkou tak, aby byla první/polož kartičku tak, aby byla hned za medvídkem a zároveň hned před žirafou/která kartička se nachází hned za opičkou/kde leží kartička s medvídkem?)
obr. č. 4 vertikální čára pojmy: nahoře, dole, uprostřed, pod, nad…(např. rodič řekne „polož kartičku s žirafou tak, aby byla úplně dole a zároveň pod medvídkem)
obr. č. 5 levá x pravá strana diktát: dej obrázek s žirafou vlevo/dej obrázek s medvídkem vpravo….
obr. č. 6 čtyři pole pojmy: nahoře vlevo, nahoře vpravo, dole vlevo, dole vpravo…(př. přemísti obrázek s opičkou tak, aby byla nahoře vpravo/který obrázek vidíš dole vlevo?)
obr. č. 7 šest polí pojmy: nahoře vlevo, nahoře uprostřed, nahoře vpravo, dole vlevo, dole uprostřed, dole vpravo…(př. který obrázek vidíš nahoře vpravo/kde se nachází obrázek s kytarou/polož obrázek tak, aby byl dole vlevo)
obr. č. 8 devět polí pojmy: nahoře vlevo, uprostřed vlevo, dole vlevo, nahoře uprostřed, uprostřed, dole uprostřed, nahoře vpravo, uprostřed vpravo, dole vpravo…(který obrázek vidíš nahoře vlevo/kde se nachází obrázek s autíčkem/polož obrázek tak, aby byl dole uprostřed)

VZDĚLÁVACÍ CÍL: procvičení levo-pravé orientace na ploše, podporování radostného prožívání, chválit a povzbuzovat při neúspěchu, rozvoj pohybové dovednosti (při umístění kartiček na plochu).

Hra může být pro někoho těžká, a proto každý den zvyšujeme náročnost.
Hodně zábavy při cvičení mozečků přejí paní učitelky Renča a Sája ☺

 

DOPORUČUJEME AKTIVITU č. 12:  NAMALUJ SI BAHŇÁKA

Milé děti, až půjdete s rodiči na procházku do přírody vezměte si igelitový pytlík a nasbírejte do něj zeminu (hlínu). Doneste si hlínu domů a dejte do plastové krabice či mísy, kde hlínu smícháte s vodou. Tím se Vám vytvoří bahno. Vezmeme si papír, na který budeme kreslit bahenní obrázky. Můžeme malovat štětcem nebo prsty. Namalovaný obrázek necháme uschnout a poté můžeme udělat obrázkem radost mamince, tatínkovi, babičce, dědečkovi atd… Děti obrázky nemusíte kreslit jen na papír, ale i na dřevo, na chodníku, na kameny apod… Tyto obrázky nám ale může vzít déšť.

VZDĚLÁVACÍ CÍL: rozvoj jemné motoriky, rozvoj fantazie a kreativity, propojení člověka s přírodou

 

DOPORUČUJEME AKTIVITU č. 13:  CO UMÍ MAGNETKY?

Dnes si se Lvíčátky prozkoumáme, co umí magnetky…

Připravíme si: čisté papíry, pastelky, nůžky, lepidlo, starý leták a tři magnety např. na dětskou tabuli…

Nejprve si děti nakreslí tmavou pastelkou „cestu“ po papíře (jednodušší, třeba s malou kličkou či zatočením…). Na jednom papíře kolem dokreslí louku s kytičkami a na druhém okolo „cesty“ třeba domečky. Poté přilepí každý papír na jeden starý leták. Potom si nakreslí např. malého motýlka či autíčko, vystřihnou a přilepí auto na jeden magnet, motýla na druhý.

Magnet s motýlem položí na cestu po louce a druhým magnetem (pod letákem s loukou) tím vrchním magnetem s motýlem pohybují… To samé s autem ve městě…

Motivy cest i pohybujícího se předmětu se dají různě obměňovat dle toho, co má dítě rádo či pro co je momentálně nadšeno…

VZDĚLÁVACÍ CÍL: Procvičení jemné motoriky, držení pastelky, stříhání – radost z poznávání nového (přitažlivost či odpudivost magnetu), radost ze samostatné práce, pečlivost a podpora fantazie při kreslení.

   

 

 

DOPORUČUJEME AKTIVITU č. 14:  VESELÍ ZAJÍČCI

Už nám jaro klepe na vrátka, tak těmi vrátky pustíme malé nezbedné zajíčky i k vám domů. Abychom si navodily tu správnou atmosféru, můžete si zazpívat písničku „Zajíček v své jamce“ nebo vám maminka přečte básničku a můžete se ji společně naučit.

„My jsme malí ušáci,  

nemáme nic na práci.

Trénujeme běh a skoky,

přes pařezy, přes potoky.

Učíme se kotouly,

nekoukáme na bouli.“

Tak a teď se můžete dát do práce. Vyhrňte si rukávy a hurá na to.

Co budeme potřebovat: barevný papír, fixy, nůžky, lepidlo

Postup práce: Připravíme si barevný papír, položíme na něj dlaň a tužkou si celou ruku obkreslíme. Vezmeme si nůžky a papírovou ruku vystřihneme. Takto si můžeme obkreslit více rukou na různě barevný papír. Vystřižené ruce nalepíme na jednobarevný papír podle vzoru na obrázku. Lepidlo naneseme pouze na dlaň, prsty necháme volné. Pak už vše záleží na vaší fantazii, jaké si zajíčky vytvoříte. Tak vám přejeme veselou zábavu.

VZDĚLÁVACÍ CÍL: sluchová percepce, jemná motorika, přesnost a bezpečnost při manipulaci s nůžkami, vlastní fantazie a tvořivost, radost z hotového výrobku.

                                             

 

DOPORUČUJEME AKTIVITU č. 15:  JARNÍ ZAHRADNÍCI

Milí rodiče, kuřátka si pro Vás připravila úkol, který nám pomůže posílit i naši imunitu přírodními vitamíny. Proto si společně vysejeme řeřichu zahradní, která je přírodním zdrojem vitamínů.

Co budeme potřebovat:

Mističku, vatu nebo jakýkoli výsevní substrát, semínka řeřichy seté, vodu v rozprašovači.

Postup:

Do připravené misky si vložíme navlhčenou vatu nebo výsevní substrát, na povrch vysejeme semínka řeřichy a to tak, jako bychom chtěli posolit krajíc chleba. Semínka poté ještě mírně navlhčíme. Misku se semínky umístíme na okno. Stačí každý druhý den mírně navlhčit rozprašovačem s vodou. Nyní budeme pozorovat, jak nám řeřicha roste do patřičné výšky. Nůžkami ji sestřiháme a můžeme ji přidat do jarního salátu, nebo jen tak na chleba s máslem či s dobrou pomazánkou.  Mnoho krásných chvil strávených společně Vám přejí paní učitelky z kuřátek a také přejeme dobrou chuť.

VZDĚLÁVACÍ CÍL: Procvičování jemné motoriky, pozornost, orientace v prostoru, obohacování při pěstování rostlin a pozorování růstu rostlin.

                                         

 

DOPORUČUJEME AKTIVITU č. 16:  KAMÍNKOVNÍK – NAMALUJ A VYMĚŇ KAMÍNEK

Milé děti, paní učitelky z Myšáků a Sluníček přemýšlely, jak vám zpestřit jarní procházky. Určitě rádi na procházce sbíráte KAMÍNKY. Co si je dnes posbírat domů a pomalovat si je? Kamínky si doma umyjete, necháte oschnout a přichystáte si temperové, akrylové barvy či akrylové fixy a štětec. Kamínky pomalujte různými obrázky. Na zadní stranu kamínku mohou rodiče napsat tvé jméno a název třídy. Až barvy uschnou, mohou je rodiče nalakovat bezbarvým lakem. Doma také z namalovaných kamínků můžete vymyslet příběh a povyprávět o něm.

U vstupní brány MŠ Klášterní jsme zanechali „KAMÍNKOVNÍK“ – nádobu, kde svůj kamínek nebo i více kamínků můžete vyměnit za kamínek (kamínky) jiného kamaráda. I paní učitelky se zapojily a malovaly kamínky.

VZDĚLÁVACÍ CÍL:  Rozvoj jemné motoriky (při malování), rozvoj kreativního projevu dítěte, rozvoj mluvního projevu dítěte, obohacování slovní zásoby, rozvoj artikulace a vyjadřování, rozvoj fantazie. Podpora tělesného rozvoje (pohyb venku) a spolupráce při realizaci úkolu.

                     

 

DOPORUČUJEME AKTIVITU č. 17:  HMYZÍ DOMEČEK

Začátkem jara se budí spousty malých broučků – slunéčka sedmitečná (berušky), průsvitná zelená zlatoočka, škvoři…a také včely samotářky. Hledají svůj úkryt, kde by se mohli ubytovat a najít místo pro své budoucí potomky.

Vyrobme si se Sluníčky hmyzí domeček a přivítejme v něm první jarní hosty. Ti se nám potom odvděčí tím, že opylují květy a zlikvidují škůdce.

Stačí s dětmi posbírat různorodý přírodní materiál a vytvořit pro hmyzí hosty pokoje, schovávačky, pelíšky, skrýše a dutiny. Hmyzí domeček bude pracovat, sžije se s naší zahradou, ale i malou balkonovou zahrádkou.

Pro výrobu jednoduchého domečku budeme potřebovat: květináč nebo dřevěnou dárkovou krabici od vína, pletivo (není podmínkou), provázek, šišky, seno, slámu, mech, duté větvičky (bambus, větve s měkkou dužinou např. bezové větve), a jiné větvičky. Záleží na vaší nápaditosti. Vše uspořádáme v květináči (větvičky svážeme provázkem k sobě), vložíme slámu, šišky a další přírodniny dle naší fantazie. Zabezpečíme pletivem a dáme na vyvýšené místo pod stříšku nebo zavěsíme na strom. Broučkové se mohou nastěhovat!

VZDĚLÁVACÍ CÍL: Environmentální výchova – dítě je seznámeno s ekologickým odstraněním škůdců na zahradě a zachováním přirozeného biotopu. Procvičení jemné motoriky při výrobě domečku a seznámení se s přírodninami a životem hmyzu.

                       

 

DOPORUČUJEME AKTIVITU č. 18:  PÍSMENKOVÁ PĚTIMINUTOVKA

Děti, tuhle hru je nejlepší hrát doma, kde je hodně věcí, užijte si fajn pošmourné odpoledne, trochu se proběhnete a procvičíte hlavičku.

Kolik věcí ve vaší domácnosti začíná na písmenko B a jsou lehké, že se dají shromáždit na stůl v kuchyni nebo na koberec v obýváku? Bačkora, bota, brambora, brýle…no schválně. Hru může hrát celá rodina. Nastavte budík na pět minut a nechte děti, ať přemýšlejí a běhají s nápady na místo určení. Po pěti minutách se sčítá. Kdo prohraje, splní nějaký úkol např: vynese odpadky, vyndá nádobí z myčky, srovná boty v předsíni, připraví prostírání k večeři. Nezapomeňte po skončení hry všechny věci zase hezky uklidit na své místo. Hru si užijte a přejeme hodně zábavy. Samozřejmě můžete využít i jiných písmen z abecedy, je to jen na vás.

VZDĚLÁVACÍ CÍL :  orientace v prostoru, procvičování  zrakové a sluchové percepce, pozornosti, trpělivosti, pohotovosti.

 

DOPORUČUJEME AKTIVITU č. 19:  TULIPÁNOVÁ ZAHRÁDKA S MÝM JMÉNEM

Pojďme si spolu vyrobit pomůcku, se kterou si poskládáme své jméno a zároveň procvičíme barvy.

Jak bude pomůcka vypadat a co k její výrobě potřebujeme:

       

Budeme potřebovat: Plato od vajec, dvě čtvrtky, 10 špejlí, fix, pastelky, nůžky a lepidlo.

Postup:

  1. Na čtvrtky nakreslíme nebo obkreslíme 20 tulipánů a 15 koleček. Do pěti posledních koleček napíšeme své jméno (může být i zkrácené, zdrobnělina apod.).
  2. Vybarvíme si 10 tulipánů, do dalších „pěti“ tulipánů napíšeme své jméno a ostatní necháme bílé. Vybarvíme i 10 koleček a do dalších „pěti“ napíšeme své jméno.
  3. Všechny tulipány a kolečka vystřihneme.
  4. Barevná kolečka nalepíme na vrchní body plata od vajec. Každý barevný tulipán slepíme s bílým tulipánem nebo s tulipánem s písmenem na špejli.

Teď už jen proděravíme vršky od plata, abychom mohli vkládat barevné tulipány do jejich stejně barevných „květináčů“. Nebo si poskládáme své jméno.

VZDĚLÁVACÍ CÍL: Manipulace s nástroji, kreslení, zraková percepce.

 

DOPORUČUJEME AKTIVITU č. 20:  SLUNÍČKO, SLUNÍČKO, POPOJDI MALIČKO

Sluníčko se už pomalu probouzí, protahuje své paprsky, svítí každý den víc a víc. A aby se mu lépe vstávalo, můžeme mu pomoci naší novou básničkou o sluníčku (obr. č. 1):

Sluníčko se probudilo,

na oblohu vyskočilo,

umylo se v ranní rose,

zamrkalo, protáhlo se.

Pojďme se sluníčkem protáhnout také.

POZDRAVÍME SLUNÍČKO: Lehneme si na záda a pomalu nadechujeme nosem do celých plic, Ruce jdou přes upažení do vzpažení, až se spojí nad hlavou, jakoby malovaly slunce na zemi. Při výdechu se vracejí zpět. Pozdrav opakujeme 4x-5x.

Sluníčko si protáhlo své paprsky a začalo svítit čím dál víc, začali létat motýlci a i oni se po zimě museli pořádně protáhnout.

Sedneme si na zem, vzpřímený sed, ruce máme na kolenou. Pokrčíme nohy a vytočíme kolena ven, spojíme chodidla. Prsty u rukou drží spojená chodidla, aby se nám nerozpojila. Máme narovnaná záda a kmitáme koleny nahoru a dolů jako když létá motýl. Pomáhá nám k tomu básnička o motýlkovi (obr. č. 2):

Letí motýl za motýlem

přes dědovu zahrádku.

Letí motýl za motýlem

od pondělka do pátku.

VZDĚLÁVACÍ CÍL: nácvik správného dýchání (plný dech podkličkový+hrudní+břišní), protažení zkrácených svalů na vnitřní straně stehen a rozcvičení kyčelních kloubů.

 

DOPORUČUJEME AKTIVITU č. 21:  BACILY

Abychom pochopili, jak přesně funguje mýdlo na naše ruce, připravily si pro vás, milé děti a rodiče, paní učitelky ze Sedmikrásek jednoduchý a tematický pokus, při kterém nepotřebujete moc věcí. Postačí vám ty, které jistě máte všichni v kuchyni.  Všichni víme, že před bacily je třeba se chránit celý rok, mýt si ruce před jídlem, po záchodě, když přijdeme z venku. Moc důležité je, mýt si je pořádně mýdlem. Proč je to tak moc důležité si ukážeme v tomto pokusu.

Budete potřebovat: 2 hluboké talíře/misky, vodu, pepř mletý, mýdlo/jar

Postup:

  • připravíme si veškeré vypsané pomůcky (viz. foto 1)
  • do talířů napustíme vodu
  • do jednoho talíře nasypeme pepř a do druhého dáme trochu mýdla
  • namočíme prst do talíře s pepřem, co se stane? Pepř se nám na prstík chytí, protože ho nemáme umytý a to se bacilům moc líbí!
  • namočíme prst do talíře s vodou a mýdlem a zpět do vody s pepřem. Co se stane teď? Pepř/bacily od nás odejdou, protože máme prst umytý a toho se bacily bojí! (obr. 2)

Už víte, proč je důležité mýt si ruce? 🙂

 VZDĚLÁVACÍ CÍL:  dítě si vyzkouší pokus, naučí se zorientovat v kuchyni, vlastním prožitkem si činnost a obsah aktivity lépe zapamatuje, porozumí smyslu pokusu, naučí se využívat různé materiály a pomůcky z domácnosti, dokáže se soustředit na určitou činnost