DOPORUČUJEME AKTIVITU č. 1: PRSTÍČKY, KDEPAK BYDLÍTE?
Je podzim a zima už nám klepe na vrátka. Střídají se teplejší dny s chladnými. Začíná být zima na ruce. „Maminko, máš pro mne nějaké rukavice?“ Maminka se zamyslí a odpovídá: „Dnes venku prší, pojď, vyndáme ze skříně již teplejší oblečení, vyzkoušíme, z čeho jsi vyrostl a najdeme i rukavičky, ať ti není venku zima.“ Společně se svým dítětem pojmenovává jednotlivé druhy zimního oblečení, říkají si, na kterou část těla co patří, k čemu slouží, jakou mají barvu kalhoty, svetry a z jakého jsou asi materiálu. Dítě se může snažit navrhnout, co si vezme, když bude méně či více zima a zda je svetr slabší či silnější.
„Pojď, ještě zkusíme, jak ti jsou tyto pletené prstové rukavičky. Natáhni si je.“ Dítě si obvykle stěžuje: „Nejde mi to! Nějak mě nechtějí poslouchat. Maminko, naučíš mě to?“ Maminka se zamyslí: „Ajaj, tak to musíme nacvičit, ať to umíš sám. Jasně, že tě to naučím.🙂 Paní učitelka nemůže všem dětem rukavičky oblékat. To by trvalo dlouho. Tak ať aspoň s tebou nemá práci.“ Maminka vysvětlí dítěti, že každý prst má v rukavici svůj domeček. Dítě si prohlédne si obě ruce, pojmenuje části ruky (prsty, dlaň, hřbet, klouby…), spočítá si všechny prsty, s maminkou si řekne, která ruka je pravá a levá a jak se jednotlivé prsty jmenují. Totéž si ukážeme na rukavičkách (na kterou ruku rukavice patří a do kterých „domečků“ dáme prsty) To je napínavé, pomyslí si dítě, začínám trénovat navlékání, svlékání a srovnání obou rukaviček. VZDĚLÁVACÍ CÍL: rozvíjíme trpělivost a samostatnost, opakujeme si části ruky, názvy prstů, pravou, levou ruku, poznáváme druhy oblečení a materiálů, ujasňujeme si, na kterou část těla patří, jak se jmenuje, pro které roční období se hodí.
DOPORUČUJEME AKTIVITU č. 2: SLANÉ TĚSTO
Blíží se Vánoce, čas pohody a klidu. Nebo také ne, jestli nezabavíme děti. Pokud si ale vyrobíte tzv. slané těsto, z něhož budou děti moci modelovat a vykrajovat, máte po starosti. Recept najdete kdekoli na internetu, nám se osvědčil tento s malými hrnečky: 1 hrneček hladké mouky, 1 malý hrneček soli, 1 hrneček vody, 0,5 hrnečku škrobu, 0,5 hrnečku oleje. Vše smíchat, dobře prohníst, rozdělit na 4 části, které se jednotlivě zabalí do igelitové folie. 3 části si schovejte na pozdější dobu. ÚROVEŇ PRVNÍ: 1 dílek těsta položte před svého potomka. Na stůl/podlahu rozprostřete omyvatelnou podložku a dejte svému dítěti prostor pro tvoření. Pokud je potřeba, položte mu poblíž vzory, co se dá vyrobit (miska, hrneček, kniha s jednoduchými obrázky). Na počátku stačí, aby dítě válelo z těsta dlouhé „tyčky“, které se následně stočí do spirálky s očkem nebo do misky s ouškem. Vše pak dejte buď usušit na topení nebo do trouby. VZDĚLÁVACÍ CÍL: dítě si rozvíjí vedle fantazie zejména jemnou motoriku, která podle neurologů výrazně souvisí s řečí, umí vytvořit jednoduchý tvar podle vzoru, dokončit své dílo. ÚROVEŇ DRUHÁ: vytáhněte z ledničky druhou část těsta. Dejte svému dítěti váleček a vykrajovátka. Nechte ho vykrajovat. Vykrojené pak lze dotvořit potravinářskou barvou.
VZDĚLÁVACÍ CÍL: dítě si rozvíjí svou orientaci v prostoru a strategické myšlení (jak dostat na těsto co nejvíce vykrajovátek) ÚROVEŇ TŘETÍ: vytáhněte z ledničky třetí část těsta. Použijte opět váleček a vykrajovátka, přidejte ještě pevné brčko. Do vykrájených tvarů udělejte s dítětem drobné kruhové otvory, tato činnost je pro dítě obtížnější. Vzniknou tak krásné „vánoční ozdoby“. VZDĚLÁVACÍ CÍL: dítě se učí spolupracovat s druhým.
DOPORUČUJEME AKTIVITU Č. 3: VYPRÁVĚJ…
Pamatujete si na chvíle, kdy babička otevřela staré album se zažloutlými fotkami a vy jste se ponořili do minulosti své rodiny? I malé dítě může zažít podobné pocity, ačkoli se většina dnešních fotek nyní skrývá v mobilu… Dejte tedy svému dítěti do ruky jakoukoli rodinou fotografii. Čím více postav a věcí na fotce, tím lépe. Vyzvěte své dítě, ať vám popíše, co nebo kdo na fotce je. Zprvu bude „vyprávění“ velmi kostrbaté – jen výčet jednotlivin, obvykle bez sloves a přídavných jmen, mnoho pauz… Zkuste tedy své dítě navést: A kdo stojí vedle babičky, a co má na sobě. Kdo to sedí za tetou Dášou a kam se to dívá. A proč se asi směje? A proč si to myslíš? Vytvořte dítěti prostor k volnému mluvnímu projevu, své otázky nepokládejte tak, aby odpovědělo jen ano/ne. VZDĚLÁVACÍ CÍL: příležitost souvisle promluvit o tom, co je mi blízké, rozvíjí u dětí mluvní projev, obohacuje jejich slovní zásobu, posiluje dovednost formulovat svou hypotézu či argumentovat. V dnešní spíše vizuální době jde o dovednost, která je velmi ohrožena.
DOPORUČUJEME AKTIVITU č. 4: NAPÍŠU SI JEŽÍŠKOVI
Milí rodiče, blíží se doba Vánoc a vy přemýšlíte, co koupit svým dětem pod stromeček. Na psaní dopisu Ježíškovi se zdají děti být ještě malé a jejich kresby jsou pro některé hraček neznalé Ježíšky nečitelné. Pojďme si to ulehčit. Nabídněte svým dětem jeden leták z libovolného obchodu s hračkami. Dejte jim ho na stůl společně s jedním prázdným papírem, nůžkami a lepidlem. Na papír vyznačte puntíky, jejich počet se bude odvíjet od toho, o kolik dárků si může dítě Ježíškovi napsat. Puntíky udělejte v různých velikostech, ten největší značí, že je to největší přání, ten nejmenší značí menší míru touhy po dárku. tento princip dítěti vysvětlete. Pak už jen čekejte, jaký dopis Ježíškovi dítě připraví. Nechte si ho i přečíst, doplňujícími otázkami můžete zjistit, zda dítě pochopilo princip větších a menších puntíků. Že je dobré dát dopis nakonec do obálky a nechat ho dítě strčit za okno, odkud druhý den „zmizí“, vám nemusíme radit. VZDĚLÁVACÍ CÍL: je jen málo aktivit, které naučí dítě vážit hodnotu svých přání, jako tato. Dítě si musí z nepřeberné nabídky umět vybrat, musí si zdůvodnit, proč tento dárek ano a jiný ne. Až druhotné je držení nůžek, pečlivé vystřihování a lepení.
DOPORUČUJEME AKTIVITU č. 5: DÁME SI KE SVAČINĚ LVA?
Dospělí i děti často jedí očima a mnohdy je způsob, jakým jídlo podáváme, tím rozhodujícím okamžikem, zda ochutnáme, jídlo nás láká vzhledem nebo naopak.
Až půjdete příště připravovat dětem jídlo, zkuste je přizvat a jistě nebudete mít o pomocníky nouzi, když zahlásíte, že je ke svačině lev nebo sova. Anebo naopak naučte děti rozvíjet vlastní fantazii, připravte jim ingredience a moc si přejte posvačit „raketu“, „panenku“ nebo „myšku“.
Na LVA si připravte: mandarinku, banány, hroznové víno, plátek toastu s máslem nebo sušenku. VZDĚLÁVACÍ CÍL: Vaše dítě se naučilo novou sociální dovednost, připravit pro někoho jídlo, dále si procvičilo jemnou motoriku, ale hlavně rozvíjelo vlastní představivost a fantazii.
DOPORUČUJEME AKTIVITU č. 6: MAMI, BUBLÁM BUBLINY
„Mami, mami, koukej, co umím! Já bublám ve vaně obrovské bubliny…“, slyšela nedávno paní učitelka Dáša z Koťátek z jinak poměrně tiché koupelny. A brzy zjistila, že zábava může být i ve vaně. Místo obvyklých hraček si dneska vezmete, děti, do vany trochu koupelové pěny a brčko a budete tak dlouho bublat, až ve vodě vytvoříte bublinkovou koupel. Nejen, že bude zábava, ale také procvičíte dechové ústrojí – nádech nosem a výdech pusou. Můžete tvořit malé i velké bublinky a naučíte se usměrňovat nádech i výdech. Ideální je začít od největších nádechů a výdechů a končit mírným bubláním. Pokud máte doma jen sprchový kout, zkuste si to v hrnečku či kelímku s vodou. VZDĚLÁVACÍ CÍL: Toto dechové cvičení je obzvlášť účinné před spaním, mozek se okysličí, děti jsou koupelí i cíleným dýcháním pěkně unavené. Vaše dítě postupně dechovými cvičeními posiluje a stimuluje vnitřní orgány a především uklidňuje nervový systém.
DOPORUČUJEME AKTIVITU č. 7: HLEDÁME STOPY LESA
Paní učitelka Magda z Myšáků chodí se svými dětmi ráda do přírody. Napadlo ji, že se i při procházce dá zažít něco napínavého. Procházku v lese svým dětem zpestřuje NAŠÍ STOPOVANOU. Vytvoříme si s rodiči plán (mapu), co v přírodě můžeme najít, co všechno a koho na procházce můžeme potkat. Plán (mapu) si můžeme obohatit úkoly, které během procházky budeme plnit. Např. Najdi listnatý strom a urči jeho název. Najdi dva jehličnaté stromy a urči jejich název. Jaký je rozdíl mezi listnatým a jehličnatým stromem? Zazpívej písničku o lese. Vyjmenuj pět lesních zvířat. Předveď, jak skáče zajíc aj. Na mapě si vždy děti zaškrtnou splněný úkol. Co budete v lese hledat a jaké úkoly budete plnit, záleží jenom na vás. Mapu si mohou děti za pomocí rodičů vytvořit samy:). VZDĚLÁVACÍ CÍL: Získání povědomí o tom, co v přírodě můžeme nalézt, jaká zvířata žijí v lese, poznávání stromů, orientace v prostoru. V neposlední řadě společně strávený čas v přírodě.
DOPORUČUJEME AKTIVITU č. 8: ÚKLIDOVÉ TORNÁDO
Paní učitelka Sandra od Medvídků umí nenásilně naučit děti, aby se zapojily i do činností, které by je jinak snad ani nebavily. Tady nám nabízí taktiku, jak přimět děti, aby si po sobě uklidily. Jak to funguje? Nastavte budík-minutku na deset minut. Pusťte jim veselou, rytmickou hudbu. Slibte dětem nějakou odměnu. Vědomí, že se bude uklízet jenom tak krátkou dobu, a ještě čeká odměna, přiměje děti neuvěřitelně zrychlit tempo. Úklid dostane doslova adrenalinový rozměr a vy nebudete věřit, jak rychle vaše ratolesti budou sbírat, skládat a rovnat. VZDĚLÁVACÍ CÍL: rozvoj orientace v prostoru, rychlá reakce na podnět, rozvoj odpovědnosti za úkol a hlavně „uklizený“ nepořádek.
DOPORUČUJEME AKTIVITU č. 9: HLEDEJ, CO SE ZMĚNILO
I doma si můžete s dětmi zahrát tzv. KIMOVU HRU. Tato hra rozvíjí postřeh, ale pozor: zjistíte, že vaše děti jej mají mnohdy lepší, než vy sami. Varianta č.1: Na stůl položte různé předměty – jablko, klíče, gumu, pero, aj. Celkem přibližně 10 předmětů a nechte dítěti chvíli na to, aby si vše prohlídlo. Pak předměty zakryjte hadrem a dítě vám musí vyjmenovat všechno, co si zapamatovalo. Varianta č. 2: Na stůl opět položte různé předměty a zase nechte dítěti chvíli na to, aby si všechno prohlídlo. Zakryjte je, dítě se otočí zády k vám a vy zatím vytáhněte jeden předmět a schovejte ho. Dítě musí uhádnout, která věc zmizela. Varianta č. 3: Tato varianta je vhodná do přírody, ale i doma v případě špatného počasí se dá samozřejmě použít, dítě bude mít aspoň obměnu a budou mít pocit, že hrají novou hru. Na lístečky si namalujte jednoduché obrázky a rozvěste je po cestě/pokoji. V cíli musí dítě opět vyjmenovat, popř. namalovat vše, co vidělo. Body navíc jsou za to, když to řekne i správně popořádku, od prvního obrázku po poslední. VZDĚLÁVACÍ CÍL: během hry dochází k posílení krátkodobé paměti: zrakové, sluchové, pohybové; je také dobré umět „číst“ vzor (pohybový, obrazový), umět vyhodnotit shodu.
DOPORUČUJEME AKTIVITU č. 10: NECHTE SI CHUTNAT, PTÁČKOVÉ
Ptáčkové mají hlad hlavně v zimě. Postaráme se jim o krmení a zároveň si vyzdobíme větvičky našich stromů ať už na zahradě nebo v lese. Vyrobíme jim krmítko z pomeranče nebo z jablíčka. Potřebujeme pomeranč nebo jablko, lžičku a nožík, provázek a zrní pro ptáky. Rozkrojíme pomeranč na půlku a z jedné půlky vydlabeme dužninu. Tu si dáme jistě rádi k svačině. Vydlabanou půlku propíchneme například pastelkou na 4 protilehlých stranách a provlékneme provázky. Naplněnou půlku pomeranče zasypeme směsí zrní a zavěsíme na strom. Zrní můžeme smíchat i se sádlem nebo lojem a směs pak do mističky upěchujeme. U jablka postupujeme podobně. VZDĚLÁVACÍ CÍL: Děti při této činnosti získávají kladný vztah k přírodě, učí se, jak jí pomáhat i jednoduchými nápady. Procvičí si jemnou motoriku při vyrábění a tělesnou obratnost pří zavěšení.
DOPORUČUJEME AKTIVITU č. 11: JAKPAK CHUTNÁŠ, PETRŽELKO?
Paní učitelka Hanka ze Zajíčků rádá pomáhá dětem vnímat svět přes jiný kanál, než jsou jen oči. Pro počátek zimy se zaměřila na chuť. Děti s rodiči nakrájí na přibližně stejně velké kousky různé druhy ovoce a zeleniny. Vše rozloží na talíř, pak si zaváží oči šátkem. Se zavázanýma očima vezmou do ruky první kousek, přivoní si k němu, ohmatají ho dobře prsty, nakonec ochutnají. Pokusí se určit, který druh ovoce a zeleniny mají v ruce. Nejprve si tipnou podle vůně, pokud neuhodnout, zkusí to podle chuti. Zkusí pojmenovat chuť, zda jde o kousek sladký, kyselý, pálivý, jemný, hrubý, suchý, šťavnatý, měkký, tvrdý, křupavý, štiplavý aj.. Ze zbytku ovoce a zeleniny si mohou s rodiči udělat salát. VZDĚLÁVACÍ CÍL: Rozvoj smyslového vnímání prostřednictvím čichu a chuti. Dítě umí správně pojmenovat a rozlišit druhy ovoce a zeleniny, rozvíjí si slovní zásobu pro pojmenování svého vnímání prostřednictvím chuti.